Kraina grądów odrzańskich położona jest w dolinie Odry, na terenie gmin: Święta Katarzyna, Czernica, Jelcz-Laskowice, Oława – gmina wiejska oraz miasto Oława, powiaty oławski i wrocławski. Produkt turystyczny w tym regionie jest w zasadzie w fazie tworzenia. Obok istniejącego zagospodarowania turystycznego planuje się szereg inwestycji, w tym wykorzystujących walory przyrodnicze, co uznano za podstawę dalszego użytkowania terenu.
Nazwa i adres firmy
Kraina Grądów Odrzańskich
Zarządzający: Dolnośląska Organizacja Turystyczna
Dane adresowe :
Ulica Igielna 13
Kod 50-117 Wrocław
województwo Dolnośląskie
nr telefonu 71 344 11 09 nr faxu 71 344 11 09
strony www: www.dot.org.pl e-mail dolega@dot.org.pl
Osoba do kontaktów: Arkadiusz Dołęga
Opis działalności
Produkt turystyczny w tym regionie jest w zasadzie w fazie tworzenia. Obok istniejącego zagospodarowania turystycznego planuje się szereg inwestycji, w tym wykorzystujących walory przyrodnicze, co uznano za podstawę dalszego użytkowania terenu. By gospodarczo skorzystać na Naturze 2000 zaprojektowano:
- „Odra slow-tour” – projekt obejmujący:
- odrzański system ścieżek przyrodniczych (wraz z wiatami edukacyjnymi – tzw. zielone klasy)
- stworzenie oferty dla turystów niepełnosprawnych
- „bird watching” wraz z niezbędną infrastrukturą
oraz
- „Odrzańskie obserwatorium doliny”:
- wieże widokowe
- stanowiska obserwacyjne (kamery) i transmisje w kluczowych punktach ruchu turystycznego
Kraina grądów odrzańskich położona jest w dolinie Odry, na terenie gmin: Święta Katarzyna, Czernica, Jelcz-Laskowice, Oława – gmina wiejska oraz miasto Oława, powiaty oławski i wrocławski.
Walory przyrodnicze terenu
Obszar „Grądy odrzańskie” położony jest w całości w dorzeczu Odry i jej dopływów: Smortawy, Młynówki Jeleckiej, Widawy i Oławy. Charakteryzuje się gęstą siecią hydrograficzną i zachowaniem – szczególnie w dolinie Odry – jej naturalnego charakteru wraz z licznymi starorzeczami. Szereg zagłębień powstał w wyniku działalności gospodarczej i zamienił się w zbiorniki wodne. Walory przyrodnicze doceniono tworząc trzy rezerwaty przyrody („Grodziska Ryczyńskie”, „Kanigóra” i „Zwierzyniec”) oraz dwa obszary sieci Natura 2000 ( Grądy Odrzańskie i Grądy w dolinie Odry).
Obok walorów przyrodniczych ważną rolę odgrywają wartości kulturowe regionu. Atutem obszaru jest jego wielokulturowość, co wynika z przenikania się przez wieki kultury polskiej i niemieckiej, katolickiej i protestanckiej, a w okresie powojennym także kultury kresowej.
Kierunki rozwoju turystyki w destynacji zostały określone w dokumencie „Koncepcja Subregionalnego Produktu Turystycznego – Kraina Grądów Odrzańskich”.
Charakterystyka obszaru Natura 2000
Wyróżniono 2 główne podobszary:
Oferta turystyczna
Tworzenie podstaw sektora turystycznego w „Krainie Grądów Odrzańskich” jest w początkowym etapie tworzenia się. Baza noclegowa oferuje 308 pokoi i 881 miejsc noclegowych. Jeżeli chodzi o liczbę odwiedzających w tym jednodniowych to na podstawie przeprowadzonych badań ruchu turystycznego liczba ta jest spora i wynosi około 294 tysiące. Tworzą ją rowerzyści, wędkarze, wypoczywający nad wodą, zwiedzający.
Za podstawowe formy turystyki w rozwoju przyjęto następujące:
- Ekoturystyka: O atrakcyjności obu terenów stanowią walory przyrodnicze, umożliwiając rozwój ekoturystyki, w tym: wszelkich form biernego i czynnego wypoczynku związanego z atrakcjami lasu (zbiór płodów runa leśnego) czy wypoczynku nad wodą. Atrakcją turystyczną jest odwiedzenie Stobrawskiego Parku Krajobrazowego.
- Turystyka kwalifikowana: Ostoja stwarza duże możliwości uprawiania turystyki aktywnej, m.in. dobre warunki dla turystyki rowerowej. Wzdłuż całego obszaru można znaleźć wiele możliwości noclegu w hotelach dużych miast i poza nimi, w kwaterach agroturystycznych.
Do każdego fragmentu z wymienionych obszarów istnieje dobry dojazd komunikacją autobusową. Wzdłuż terenów chronionych prowadzi droga oraz linia kolejowa Opole – Brzeg – Wrocław.
Promocja
W zasadzie promocja jest fazie projektowej. Gminy zaangażowane w przedsięwzięcie przewidują integrację działań promocyjnych lokalnych samorządów oraz instytucji i podmiotów dla promocji grądów odrzańskich oraz marki Odry.